موسسه سنین CNIN Institute

ابتلا به سرطان روده در سنین پایین تر، سیر بهتری نسبت به بزرگسالی دارد.

اگرچه بیماران جوانتر مبتلا به سرطان روده بزرگ (کولورکتال) زمان تشخیص بیماریهای تهاجمی تر یا پیشرفته تری دارند بر اساس نتایجی که اخیرا در Clinical Colorectal Cancer منتشر شده است، آنها درمقایسه با افراد مسن تر نتایج بهتری دارند.

با توجه به نظر لارا رودریگز و همکاران وی در دانشگاه کوین کانادا "معلوم نیست این اختلاف ناشی از تفاوتهای اساسی بیولوژی (ماهیت طبیعی) بیماری است یا بخاطر اختلافات ساده ای است مانند اینکه بیماران مسن تر بیشتر غربالگری می شوند و زودتر تشخیص داده می شوند. برای پی بردن به این ماجرا نیاز به کار بیشتری است.

در مطالعه رودریگز اطلاعات 6775 بیمار از مرکز ثبت اطلاعات انتاریو جمع آوری شد. تمام بیماران مرحله I-III سرطان روده بزرگ بودند که طی سالهای 2002-2008 جراحی شده بودند. بر اساس سن بیماران به 2 گروه تقسیم شدند جوانتر از 40 ساله ها (2%)، سن 41 تا 50 سال (5%)، سن 51 تا 60 سال (14%)، و بالاتر از 60 سال (79%).

محققین چند تظاهر تهاجمی را که بطور شایعتر در بیماران جوانتر دیده می شد ملاحظه کردند. در مقایسه با بیماران بالای 60 سال جوانترها به احتمال بیشتری تهاجم لنفو وسکولار (35% در مقابل 27% P:0.005)،  T3/4 (88% در مقابل 79% P:0.005) و بیماری با غدد لنفاوی مثبت (58% در مقایسه با 41% P:<0.001) داشتند. همچنین بیماران جوانتر درمقایسه با جوانترها به احتمال بیشتری در مرحله II قرار داشتند.

شاید توجیه آن این باشد که بیماران در حال حاضر تست های غربالگری بطور روتین برای این گروه از بیماران به ظاهر کم خطر توصیه نمی شود. و این می تواند منجر به این شود که جوانترها زمانی تشخیص داده می شوند که علامتدار شده اند و بنابر این در مراحل پیشرفته تری هستند.

بیماران جوانتر نسبت به مسنتر ها هم در مرحله II و هم در مرحله III به احتمال بیشتری  شیمی درمانی ادجوان (تکمیلی پس از جراحی) می گرفتند. و علیرغم خصوصیات تهاجمی بالاتر بیماران زیر 40 سال در مقایسه با بالای 60 ساله ها میزان حیات بالاتر و مرگ ناشی از سرطان کمتری داشتند.

این نتایج متناقض شاید به این خاطر باشد که بیماران جوانتر بیماریهای همراه کمتری دارند، عوارض مرتبط با جراحی کمتر دارند و شیمی درمانی ادجوان را بهتر تحمل می کنند یا اینکه تفاوتهای ذاتی طبیعی در نوع تومور های آنها وجود دارد.

 

منبع: Cancer Network, Leah Lawrence Jul 17, 2018
مترجم: سید سعید کسایی، فوق تخصص مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی

تعداد بازدید : 1806
تاریخ درج خبر : دوشنبه 2 مهر سال 1397