موسسه سنین CNIN Institute

تست ژنتیک برای سرطان تخمدان

از سرطان تخمدان اغلب بعنوان کشنده خاموش خانم ها تعبیر می شود. علایم مبهم هستند و عبارتند از آروغ زدن، خستگی، خونریزی نامنظم، تکرر ادرار و درد کمر که موجب می شود تشخیص زودهنگام با مشکل مواجه شود. در مقایسه کشف و درمان سرطان سینه خیلی پیشرفت کرده است. این را می توان از میزان حیات 5 ساله استنباط کرد که برای سرطان سینه 90% است و برای سرطان تخمدان تنها 45% است.

ممکنست خانمها انجام ماموگرافی را دوست نداشته باشند اما یک تست غربالگری خوب برای سرطان سینه است. متاسفانه تست غربالگری مشابه برای سرطان تخمدان وجود ندارد. درواقع سازمان غذا و داروی امریکا به خانم ها توصیه می کند درباره تست هایی که بعنوان غربالگری سرطان تخمدان پیشنهاد می شوند چندان اعتماد نداشته باشند.

خبر خوب اینستکه تنها یک نفر از هر 75 خانم در طول زندگی به سرطان تخمدان مبتلا می شود که می شود ریسک 1.3%. برعکس بیش از 98% خانمها در کل حیاتشان به سرطان تخمدان مبتلا نمی شوند. البته در صورت وجود سابقه خانوادگی استعداد ژنتیکی این ریسک بالاتر می رود.

بعنوان مثال خانم های دارای سندرم لینچ تا 12% ریسک سرطان تخمدان و خانم های با جهش BRCA1 یا BRCA2 تا 50% ریسک سرطان تخمدان دارند. ممکنست شما هنرپیشه معروف آنجلینا جولی را بخاطر داشته باشید که برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان تخمدان جراحی پیشگیرانه انجام داد. زیرا او یک جهش BRCA1 از مادرش به ارث برده بود. بسیاری از خانم ها زمانیکه متوجه به ارث بردن ریسک بالای سرطان تخمدان می شوند جراحی های پیشگیرانه مشابه را انتخاب می کنند. اما مهم اینستکه گزینه های کمتر تهاجمی ای نیز وجود دارد مانند استفاده از قرصهای جلوگیری از بارداری. هر خانمی سیر خود را دارد اما داشتن اطلاعات موجب می شود در تعیین این مسیر نقش فعالی را بازی کنید نه اینکه تنها تصمیم گیری را به کادر درمان بسپارید.

اگر گیج شده اید که آیا تست DNA برای سرطان تخمدان به درد شما می خورد یا نه سابقه خانوادگی شما جای خوبی است که پاسخ این پرسش را بیابید. اگر شما متوجه شدید که چندین عضو خانواده تان سرطان های روده بزرگ، رحم یا تخمدان دارند می تواند دال بر سندرم لینچ باشد یا اینکه اگر سابقه خانوادگی سرطان های سینه و تخمدان در خانواده وجود داشت می تواند مطرح کننده جهش BRCA1 و BRCA2 باشد. این نکته ها تنها باید بعنوان جرقه ای در گوشه ذهنتان قرار گیرد: زیرا در مواردیکه خانواده کوچک است یا تعداد زنهای خانواده کم است ممکنست الگوی وراثتی آشکار نباشد. در واقع بیش از نیمی از خانم ها با استعداد ژنتیکی سرطان تخمدان اولین خانم هایی هستند که در خانواده به این بیماری مبتلا شده اند.

اگر شما علاقه دارید که پس از آگاهی از سابقه خانوادگیتان برای سرطان تخمدان تستDNA  انجام دهید در این باره با پزشکتان یا مشاور ژنتیک صحبت نمایید. "بیشتر بدانید"

 

منبع: Cancer Connect 2018, Genetic Counselors Shivani Nazareth, and Kaylene Ready
مترجم: سید سعید کسایی، فوق تخصص مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی

تعداد بازدید : 1075
تاریخ درج خبر : شنبه 3 آذر سال 1397