موسسه سنین CNIN Institute

زندگی سالم ریسک سرطان پانکراس را پایین می آورد. "به مناسبت ماه آگاه سازی درباره سرطان پانکراس"

مطابق نتایج یک مطالعه منتشر شده در آرشیو طب داخلی افراد با سالم ترین شیوه زندگی بیش از 50% کاهش ریسک ابتلا به سرطان پانکراس دارند.

سرطان پانکراس در بین تمام سرطان ها یکی از بیشترین مرگ و میرها را دارد. سرطان پانکراس مسوول کمتر از 3% سرطانهای تازه تشخیص داده شده امریکا است در حالیکه عامل 6% تمام مرگ های ناشی از سرطان است. سرطان پانکراس نیز مانند سرطان تخمدان یک کشنده خاموش است زیرا تا زمانیکه پیشرفته نشده و به خارج لوزالمعده انتشار نیافته علامتی ندارد. در نتیجه اکثر سرطان های پانکراس تا زمانیکه به مراحل پیشرفته نرسیده اند و غیرقابل شفا شده اند  تشخیص داده نمی شوند.

علل سرطان لوزالمعده نا مشخص است. فاکتورهایی که ریسک ایجاد سرطان لوزالمعده دارند عبارتند از سیگار کشیدن، افزایش سن، خصوصیات رژیم غذایی، چاقی، دیابت و پانکراتیت مزمن.

برای کشف اینکه چگونه عادات سالم یا غیر سالم ریسک سرطان پانکراس را تحت تاثیر قرار می دهد محققین اطلاعات حاصل از 450000   شرکت کننده در مطالعه AARP را بررسی کردند. شرکت کنندگان در مطالعه زمان ورود به مطالعه (سال 1995-1996) بین سنین 50 تا 71 سال بودند. از زمان ورود به مطالعه تا سال 2003، 1057 نفر از شرکت کنندگان به سرطان پانکراس مبتلا شدند.

برای تحلیل شرکت کنندگان در مطالعه بر اساس 5 فاکتور مثبت روش زندگی درجه بندی شدند: سیگار نکشیدن، مصرف محدود الکل، الگوی رژیم غذایی مدیترانه ای، توده بدنی بین 18-25 و  ورزش منظم. به هر فاکتور یک امتیاز مثبت داده شد در صورت نداشتن آن فاکتور صفر داده می شد.

درمقایسه با افراد با کمترین رفتارهای سالم افراد دارای تعداد بیشتر رفتار های سالم بیش از 50% کاهش خطر ابتلا به سرطان  لوزالمعده داشتند.

این نتایج مطرح کننده اینست که ریسک سرطان پانکراس با سیگار نکشیدن، محدود و قطع نمودن مصرف الکل، حفظ وزن طبیعی، انجام فعالیت بدنی منظم و رژیم غنی از میوه و سبزی، غلات کامل، ماهی و چربی های سالم مانند روغن زیتون و روغن کانولا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

 


منبع:

Jiao L, Panagiota NM, Reedy J et al. A combined healthy lifestyle score and risk of pancreatic cancer in a large cohort study. Archives of Internal Medicine. 1009;169:764-770.

مترجم: سید سعید کسایی، فوق تخصص مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی


تعداد بازدید : 852
تاریخ درج خبر : دوشنبه 5 آذر سال 1397